Toetsweek Stress…

Wanneer dit artikel online komt, is het de laatste dag van mijn toetsweek. Vandaag heb ik de laatste 2 toetsen, rekenen en Excel. Heel veel mensen hebben last van toetsweek stress. Of sowieso bij elke toets last van stress. Heb ik wel goed geleerd, verpest ik het niet, wat als is straks dichtklap…? Gelukkig heb ik daar geen last van. Ik ga altijd wel vrij rustig de toetsweek in. Zolang je alles goed plant en er de tijd voor neemt, komt alles goed. Dus vandaag vertel ik jullie hoe ik mij klaarmaak voor een toetsweek.

SAM_15931.jpg
Ik weet niet hoe dat bij jullie gaat, maar wij krijgen een week van te voren op een papier het rooster van de toetsweek. Ik vind dit rooster vrij rommelig. Er staan namelijk meerdere klassen op. Daardoor  moet ik mijn klas er tussen zien te vinden. Dus ik pak eigenlijk altijd mijn agenda erbij en schrijf daar per dag in wat ik heb en hoe laat. Zo weet ik precies wat ik heb en wanneer.

SAM_1595.JPG
Dan kijk ik naar welke toetsen ik heb en waar ik echt voor moet leren. Voor een aantal vakken weet ik namelijk dat ik er niet echt voor hoef te leren. Zodra ik dat weet ga ik kijken op welke dagen die toetsen zijn waarvoor ik wel moet leren. Bijvoorbeeld voor de toets die ik op maandag had moest ik wel leren. Ik neem voor elke toets 3 dagen om te leren. Dus ik zou voor de toets van maandag vanaf vrijdag moeten beginnen met leren. Zo doe ik dat met elke toets.

SAM_1594.JPG
Dan is het tijd om echt te gaan leren. Neem hier de tijd voor! Denk niet, ach als ik het de avond van te voren doorlees red ik het wel. Nee! Juist als je de avond van te voren gaat leren zit je hoofd bomvol met nieuwe informatie. Hier blijf je over na denken. Daardoor slaap je een stuk minder lekker en ben je erg moe in de ochtend. Het beste is om de avond van te voren even helemaal niets te doen aan die toets. Je kan best de ochtend zelf nog even kijken als dat nodig is. Dan is aan een stuk door leren ook niet goed. Neem tussendoor pauzes. En nee, niet een half uur leren en dan de rest van de middag pauze. Dan ga jij je toets niet halen! Als je in het inplannen van dit soort dingen slecht bent, vraag dan hulp aan iemand. Maak gewoon een schema. Eerst 3 kwartier leren, dan een kwartier pauze en dan weer 3 kwartier leren. Zorg ervoor dat je wat drinken naast je heb staan. Zo hoef je niet tussendoor nog wee drinken te pakken en afgeleid te raken.

SAM_1599.JPG
Nou dan was dit alweer het artikel. Ik hoop dat jullie er wat aan hebben voor de volgende toets. En ik hoop dat ik de afgelopen week de toetsen een beetje goed heb gemaakt 🙂
Xxx

Leave a Reply

